A pozsonyi Zur Verschwiegenheit (A Hallgatagsághoz) páholy páholyháza

Innen: Szabadkőműves Wiki

[Blog]       [Hírek, események]       [Programok]       [Könyvek]       [Cikkek]       [Aukciók]       [Páholyok]       [Wiki]       [Képgaléria]       [Naptárak]       [Bibliográfia]       [Napjaink páholyai]       [Látogatói statisztikák]       [Letölthető anyagok]       [Deklaráció]       [Kapcsolatok]       [Keresések]

α

Páholyház
Zur Verschwiegenheit (A Hallgatagsághoz)
A páholyház egykor
A páholy neve Zur Verschwiegenheit (A Hallgatagsághoz)
Helység Pozsony
Tervező
Az építés ideje
A felszentelés ideje 1912.
Egykori címe Széna tér
Új címe Május 1. tér 10-12.
A páholyház új képe

A páholyház története[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A szabadkőművesek találkozóhelyei kezdetben főúri rezidenciák, polgári házak illetve bérelt lakások voltak. Így volt ez sokáig Pozsonyban is.

A pozsonyi Zur Verschwiegenheit (A hallgatagsághoz) páholy 1879-től egy Mostova utcai szállodában (ma a Carlton) bérelt tizenegy szobát a harmadik emeleten több mint harminc évig - minden megvolt, ami egy páholyhoz kell, szentély, az elveszett lépések csarnoka (előcsarnok), sötétkamra, öltöző, étkező, stb. A belső terek kialakítása pazar volt, egyiptomi stílusú díszek, pl. színes faragott szkarabeuszok. A főmesteri szék III. Ramszesz trónszékének pontos másolata volt.Jellemző, hogy a budapesti nagypáholyház részére két szfinxet adományoztak a berendezésükből.

A pozsonyi szabadkőműves páholyház tetején levő Prométheusz szobor

Amikor a szálloda új tulajdonost kapott, a szabadkőművesek felhagytak a bérléssel és egy Széna téren (a későbbi Május 1. tér) vásárolt házat építettek át saját páholyházukká, s ide költöztek 1912-ben. A timpanonnal díszített klasszicizáló ház tetején egy Prométheusz szobor állt.

A Zur Verschwiegenheit és a Testvériség páholyon kívül még tizenegy bécsi és egy prágai páholy tartott itt munkákat. Mindazonáltal vendéglőkben is gyakran rendeztek összejöveteleket. A páholyházban az elkészülte után nem sokkal szabadkőműves múzeumot is berendeztek.

Kiállítás a pozsonyi páholy belső tereiben.

Az első Csehszlovák Köztársaságban tovább élt a szabadkőművesség, s Szlovákiában is virágzott.

Egészen 1938-ig, amikor a szlovák parlament feloszlatta a szabadkőműves szervezeteket és elkobozta vagyonukat. A háború után lassan újjáéledt a szabadkőművesség, de a kommunista hatalomátvétel után "önként" feloszlott.A páholyház különféle hivatalok céljaira szolgált, többek között a Csemadok (Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kultúregyesülete) pozsonyi székházaként is.

Az 1990-es években a Csemadok megvásárolta Pozsony városától az épületet, s az országos tanács székházaként működteti.

Jegyzetek[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Források és szakirodalom[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Kapcsolódó szócikkek[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Ω